Tandvleesbehandelingen

Gezond tandvlees is de basis van je gebit. Het tandvlees (ook wel parodontium genoemd) zorgt er namelijk voor dat de tanden en kiezen stevig vastzitten aan het kaakbot.

Het tandvlees beschermt tevens de tandwortels en tandhalzen. Raakt het tandvlees ontstoken, dan komt het los van het gebit en verliest het zijn rol als steunweefsel. Het gevolg: blootliggende en dus gevoelige tandhalzen, het risico op ontstekingen in de tandwortel en uiteindelijk loszittende tanden en/of kiezen. Ontstoken tandvlees kan op verschillende manieren behandeld worden.

Welke tandvleesbehandelingen zijn er?

Om te beoordelen hoe erg de tandvleesontsteking is, zal de tandarts of mondhygiënist eerst de pockets meten. Pockets zijn de holtes die ontstaan onder de tandvleesrand als het tandvlees loskomt van het kaakbot. Hoe dieper de pocket, hoe erger de ontsteking. Naar aanleiding van de pocketstatus wordt vastgesteld welke tandvleesbehandeling het beste is.

Behandeling van lichte tot matige tandvleesontsteking (gingivitis)

Tandvlees dat licht tot matig ontstoken is (gingivitis), wordt door de mondhygiënist in Tandartsenpraktijk Schiedam behandeld. Deze tandvleesbehandeling bestaat uit het grondig reinigen van het gebit, ook onder het tandvlees. Verder zal de mondhygiënist instructies geven over de verzorging van het gebit: hoe en wanneer je het beste kunt poetsen, stokeren en/of flossen om het tandvlees gezond te houden.

Behandeling van ernstige tandvleesontsteking (parodontitis)

Is het tandvlees ernstig ontstoken en zijn als gevolg daarvan de tandwortels aangetast, dan noemen we dat parodontitis. De meest voorkomende tandvleesbehandeling bij parodontitis is een flapoperatie. Hierbij wordt het tandvlees deels opengesneden en als het ware opengeklapt, waarna de tandarts de tandwortels kan schoonmaken. Daarna wordt het tandvlees weer gehecht.

Wat kost een tandvleesbehandeling?

De kosten voor een tandvleesbehandeling variëren per persoon. Een uitgebreide flapoperatie is bijvoorbeeld duurder dan een grondige gebitsreiniging.

Uiteraard krijg je bij onze tandartsenpraktijk in Schiedam altijd eerst een inschatting van de kosten voor de tandvleesbehandeling.

Wordt een tandvleesbehandeling vergoed?

De meeste tandvleesbehandelingen worden voor kinderen onder de 18 jaar vergoed vanuit de basisverzekering. Voor volwassenen geldt dat niet; een aanvullende tandartsverzekering kan de kosten van een tandvleesbehandeling vaak wel (deels) vergoeden. Check je polis of informeer bij je zorgverzekeraar welke kosten je eventueel terugkrijgt.