Wortelpuntoperatie

Als een tand of kies ontstoken is, moet het ontstoken zenuwweefsel (pulpa) in de wortel verwijderd worden.

Dat gebeurt meestal door middel van een wortelkanaalbehandeling, waarbij de kies aan het kauwoppervlak wordt geopend en de tandarts het pulpa weghaalt. Bij sommige kiezen zijn de wortelpunten echter moeilijk te bereiken. Hierdoor kan er wat weefsel achterblijven in de wortels, en kan de kies nogmaals gaan ontsteken. Als dit het geval is, of als het risico hierop groot is, kan er gekozen worden voor een wortelpuntoperatie (ook wel apexresectie genoemd).

Hoe gaat een wortelpuntoperatie?

Bij een wortelpuntoperatie wordt het tandvlees opengesneden en opengeklapt. Hierna zal de tandarts een gaatje door het kaakbot boren tot aan de wortelpunt. De wortel wordt schoongemaakt en opgevuld met een vulling. Vervolgens wordt het tandvlees weer gehecht.

Doet een wortelpuntoperatie pijn?

Uiteraard wordt je tijdens de wortelpuntoperatie goed verdoofd, zodat je niets voelt van de ingreep. Als de verdoving is uitgewerkt, kun je wel last krijgen van napijn. De tandarts zal je eventueel een recept meegeven voor pijnstillers en geeft advies over het verzorgen van de wond. Meestal is het tandvlees na een dag of vier goed genezen en heb je geen last meer.

Wat kost een wortelpuntoperatie?

De tarieven voor een wortelpuntoperatie zijn landelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit. Deze kunnen echter variëren afhankelijk van de behandelwijze en het aantal tandwortels dat behandeld moet worden.

Voor de behandeling krijg je een begroting waarin alle te verwachten kosten zijn opgenomen. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Wordt een wortelpuntoperatie vergoed?

Een wortelpuntoperatie die door de tandarts wordt uitgevoerd, wordt in veel gevallen (deels) vergoed vanuit de aanvullende tandartsverzekering. Check je polis voor de voorwaarden of neem contact op met je zorgverzekeraar voor meer informatie.