Wortelkanaalbehandeling

De tanden en kiezen hebben lange wortels waarmee ze stevig vastzitten in de kaak. De wortels bevatten levend weefsel (pulpa), zoals zenuwvezels en bloedvaatjes. Soms kan het gebeuren dat er bacteriën in het wortelkanaal terechtkomen.

Dat veroorzaakt een ontsteking, wat kan zorgen voor hevige kiespijn. De tandarts voert dan een wortelkanaalbehandeling uit: het verwijderen van het ontstoken weefsel uit de tandwortel. Dat is belangrijk, want als de ontsteking verder woekert, breidt deze zich uit naar de wortelpunten. Uiteindelijk kan dan zelfs het kaakbot worden aangetast.

Hoe gaat een wortelkanaalbehandeling?

Bij een wortelkanaalbehandeling wordt er een gaatje geboord in de aangedane tand of kies. De tandarts kan daarna het ontstoken weefsel weghalen. Vervolgens worden de wortelkanalen met een vijltje schoongemaakt en worden ze schoongespoeld. Tot slot worden de lege wortelkanalen opgevuld en wordt er ook een vulling geplaatst in het oppervlak van de tand of kies. Uiteraard word je goed verdooft, zodat je niets voelt tijdens de behandeling.

Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling?

De duur van een wortelkanaalbehandeling hangt af van het aantal wortelkanalen in de tand of kies. Gaat het om een kies met vier kanalen, dan duurt de behandeling langer dan wanneer het om een tand gaat met maar een wortelkanaal. Zijn de kanaaltjes erg nauw of krom, dan kost het extra veel tijd. De kanaaltjes moeten namelijk zeer zorgvuldig worden gereinigd om te voorkomen dat er bacteriën achterblijven die een nieuwe ontsteking veroorzaken. Reken op ruim een half uur voor een eenvoudige wortelkanaalbehandeling. Gaat het om een kies met vier kanalen die lastig te bereiken zijn, dan kan het twee uur of langer duren.

Wie voert de wortelkanaalbehandeling in Schiedam uit?

Als het gaat om een reguliere wortelkanaalbehandeling, dan kan de tandarts deze zelf uitvoeren. Gaat het om een gecompliceerde ontsteking, bijvoorbeeld bij een kies met kromme wortelpunten of zeer nauwe kanalen, dan kan de tandarts je eventueel doorverwijzen naar onze oraalchirurg. Je kunt voor een wortelkanaalbehandeling in Schiedam dus gewoon terecht in onze eigen praktijk.

Wat kost een wortelkanaalbehandeling in Schiedam?

De tarieven voor een wortelkanaalbehandeling zijn landelijk vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit. Deze kunnen echter verschillen per situatie. Het eindbedrag hangt onder meer af van het aantal wortelkanalen in de aangedane tand of kies.

Uiteraard krijg je vooraf een duidelijke begroting van ons zodat je weet wat de wortelkanaalbehandeling kosten gaat.

Wordt een wortelkanaalbehandeling vergoed?

Bij kinderen tot 18 jaar wordt een wortelkanaalbehandeling vergoed vanuit het basispakket. Bij volwassenen is dit niet het geval. Een aanvullend pakket in je zorgverzekering dekt de kosten voor een wortelkanaalbehandeling meestal wel, maar vaak gedeeltelijk en tot een maximum bedrag. Check je polisvoorwaarden of neem contact op met je zorgverzekeraar voor meer informatie.